Propagandna vojna druge svetovne vojne na ogled v Kranju
Gorenjski muzej v četrtek, 24. aprila, ob 19. uri v Mestni hiši v Kranju odpira razstavo Propagandna vojna na plakatih, ki prinaša vpogled v tiskano propagandno gradivo iz obdobja druge svetovne vojne. Razstava bo na ogled do 15. junija 2025 in temelji na muzejski zbirki plakatov, ki obsega kar 520 enot.
Razstavljeni plakati iz zbirke Gorenjskega muzeja prikazujejo vizualno in vsebinsko pestrost propagande nacističnih, partizanskih in domobranskih virov. Kot sredstvo množičnega obveščanja in manipulacije so plakati v tem obdobju igrali pomembno vlogo v usmerjanju javnega mnenja, mobilizaciji prebivalstva in utrjevanju ideologij.
Posebno pozornost razstava namenja vlogi plakata kot političnega orodja. Nacistični režim je prek vizualnih sporočil, ki so jih usmerjala Hitler in Goebbels, širil protikomunistično in antisemitistično retoriko, prikazoval moč rajha ter moralno nadvlado nad nasprotniki. Plakati so pogosto prikazovali vojake, otroke, delavce, karikature sovražnika in izzivali čustveni odziv s kratkimi gesli in ponavljajočimi motivi.
Na drugi strani je Komunistična partija, z že uveljavljenimi izkušnjami iz predvojnega časa, razvila učinkovit sistem partizanske propagande, ki je vključeval plakate, letake, stenske časopise in drugo tiskano gradivo. Prek teh so spodbujali odpor, krepili narodnozavednost ter vključevali umetniški izraz posameznikov – partizanov.
Domobranska propaganda, ki jo razstava predstavi v manjšem obsegu, je temeljila predvsem na časopisih, nekaj ohranjenih plakatov pa kaže njihov izrazit protikomunistični in protirevolucionarni značaj. Njihovo glavno sporočilo je bilo preprečevanje širjenja komunizma in ohranjanje slovenskega naroda.
Razstava v Gorenjskem muzeju razkriva tudi arheologijo propagande – kako različne strani vojne niso le poročale o dogajanju, temveč ga sooblikovale s ciljanimi vizualnimi in besednimi sporočili. Obiskovalcem ponuja možnost razmisleka o vlogi medijev v času konflikta ter kako močna in vplivna so lahko sporočila, ki jih danes pogosto jemljemo za samoumevna.